
Op o.b.s. Rubenshof werken we met het jaarklassensysteem. We bieden leerstof in doorgaande lijnen aan per leerjaar, verdeeld over verschillende vakken. We werken doelgericht aan taal, spelling, lezen en rekenen. Hiervoor zetten we, door ons geselecteerde, methodes in als hulpmiddel. We verwerken de lesstof op papier en soms digitaal. Naast rekenen, taal en lezen heeft burgerschap een plaats in ons dagelijks lesprogramma. Dit is onder andere terug te zien tijdens de lessen wereldoriëntatie en sociaal emotioneel leren.
We zorgen voor een betekenisvol aanbod door aan te sluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. Bijvoorbeeld door de inzet van onderzoekend leren en het werken met thema’s. Creativiteit wordt aangemoedigd, omdat we geloven dat dit de sleutel is tot het ontwikkelen van originele oplossingen en ideeën. Dit is terug te zien in de verwerking van de lessen, zoals bijvoorbeeld door het maken van een boekendoos of stop-motionfilmpje. Tijdens de creatieve lessen werken we procesgericht, het eindproduct is minder belangrijk dan de weg er naar toe.
We zijn op weg naar steeds inclusiever onderwijs. Dat doen we door te werken vanuit hoge verwachtingen van alle kinderen. We kijken steeds naar wat de groep nodig heeft en stemmen ons onderwijsaanbod hierop af. We willen leren van onze leerlingen. We bieden extra ondersteuning waar nodig. We gaan voor rust, duidelijkheid en structuur in onze school, op die manier zorgen we voor een fijne, veilige leeromgeving.
Zo gaan we met elkaar om
Op onze school werken we actief aan het bevorderen van sociale veiligheid en het voorkomen van ongewenst gedrag zoals pesten. We stimuleren positief gedrag onder andere door complimenten te geven, dat werkt stimulerend voor elk kind. Complimenten worden niet alleen gegeven voor goede resultaten, maar ook voor bijvoorbeeld een positieve werkhouding, inzet of persoonlijke groei. We zijn duidelijk in onze verwachtingen, onder andere door schoolbrede gedragsverwachtingen (regels) af te spreken en kinderen actief te betrekken bij de gedragsafspraken in de groep. Ons team zorgt ervoor dat er persoonlijke aandacht is voor ieder kind op emotioneel, sociaal, creatief en cognitief gebied.
Onze school is een Kanjerschool. Door middel van de Kanjermethode leren we kinderen respectvol omgaan in sociale situaties. Je kunt hierbij denken aan een compliment geven en ontvangen, omgaan met de gevoelens van een ander, je grenzen aangeven, je mening geven zonder een ander te kwetsen, samenwerken, vriendschappen aangaan en onderhouden. In de Kanjermethode is er ook aandacht voor het tegengaan van pestgedrag.
De
Kanjerafspraken:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- We werken samen
- We hebben plezier
- We doen mee
