Ons onderwijs
Op de Rubenshof hanteren wij het jaarklassensysteem met differentiatiemogelijkheden. Ieder jaar wordt een afgebakende hoeveelheid leerstof aangeboden, verspreid over de diverse vakgebieden. Hiervoor gebruiken wij methodes. De nieuw aangeschafte methodes voor taal, spelling, lezen en rekenen, hebben het directe instructiemodel verwerkt in hun aanpak om op een efficiënte manier de onderwijsdoelen te bereiken. De methodes houden rekening met verschillen tussen kinderen, door op drie niveaus te differentiëren. Zo kunnen de opdrachten eenvoudiger of uitdagender zijn, omdat niet ieder kind dezelfde moeilijkheidsgraad aankan. De methodes van de verschillende leerjaren sluiten op elkaar aan, zodat we een doorgaande lijn aanbieden. Iets ingewikkelder is de overgang van groep 2 naar groep 3. Er zijn geen methodes die volledig op elkaar aansluiten, maar de leerkrachten zorgen dat de onderwijsdoelen gerealiseerd worden met een passend aanbod.
Heterogene kleutergroepen |
In de kleutergroepen is gekozen voor heterogene groepen (dat wil zeggen dat vier-, vijf- en zesjarigen bij elkaar zitten), om de volgende redenen:
- kinderen leren van elkaar
- er kan binnen de groep gemakkelijker omgegaan worden met individuele verschillen
- de zogenaamde “kleuterschoolverlenging” wordt minder als zittenblijven ervaren
- de opvang van nieuwe kleuters is niet geconcentreerd in één groep, maar verdeeld over alle kleutergroepen.
Waar staan we voor en waar gaan we voor? |
- Missie van de school
O.b.s. Rubenshof biedt een warme, stevige basis, waarbij ieder kind zich als uniek individu gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We streven ernaar het beste uit ieder kind te halen, waarbij welbevinden en leren in harmonie is.
- Pedagogisch klimaat
De school moet een veilige en vertrouwde plaats zijn, waar elk kind zich als uniek individu gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Wij denken dat een kind zich pas optimaal kan ontwikkelen als het lekker in zijn vel zit. De kwaliteit van de leerkracht en de leeromgeving is hierbij van groot belang. De leerkrachten zorgen ervoor dat er veel persoonlijke aandacht is voor ieder kind op emotioneel, sociaal, creatief en cognitief gebied. We leren de kinderen om deze aandacht ook aan elkaar te geven.
- Ons onderwijs
O.b.s. Rubenshof is een dynamische school. Het onderwijs is attractief. Er is een goede afwisseling in werkvormen. Inspanning wordt afgewisseld met ontspanning. We hebben hoge verwachtingen van en een groot vertrouwen in de mogelijkheden van de kinderen. Zij krijgen hiervoor de ruimte. Naast verplichte taken, zorgen wij ervoor dat kinderen toekomen aan hun autonomie, door hen zelf keuzes te laten maken die aansluiten bij hun interesses en hun ontwikkelingsniveau. Een voorbeeld hiervan is het hoekenwerk. Kinderen maken kennis met het hoekenwerk op de voorschool, het wordt uitgebouwd in de groepen 1 en 2, waarna het in de overige groepen ook een vast onderdeel van het weekprogramma vormt. De dagritmekaarten, het rooster op het bord en de taakbrief, geven de structuur van de dag weer. Het geeft kinderen houvast. We besteden veel tijd aan de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen. Om tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van de diverse leerlingen, streven we ernaar om bij deze vakken op drie niveaus te differentiëren.
Openbaar onderwijs: samen leven, samen leren! |
- De openbare school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid.
- Benoembaarheid op de openbare school staat open voor iedereen, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid.
- De openbare school houdt rekening met en gaat uit van wederzijds respect voor de levensbeschouwing of godsdienst van alle leerlingen, ouders en personeelsleden.
- De openbare school besteedt expliciet aandacht aan uiteenlopende levensbeschouwelijke, godsdienstige en maatschappelijke waarden.
- De openbare school is van en voor de samenleving en betrekt leerlingen, ouders en personeelsleden actief bij de besluitvorming over doelstellingen en werkomstandigheden en stemt af met externe betrokkenen en belanghebbenden.
- Op verzoek van ouders biedt de openbare school gelegenheid om levensbeschouwelijk vormings- of godsdienstonderwijs te volgen.
Leerstofinformatieboekjes van voorschool t/m groep 8 |
► Klik hier voor het informatieboekje van de voorschool
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 1-2
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 3
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 4
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 5
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 6
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 7
► Klik hier voor het informatieboekje van groep 8