Documenten
Onze school heeft heel veel beleid, protocollen, regels en afspraken op papier staan. Veel vindt u terug in onze schoolgids. Ook is er voor iedere groep een informatieboekjes. Als u informatie over een bepaald onderwerp zoekt, kunt u het via de zoekfunctie snel vinden!
Informatieboekjes schooljaar 2024-2025 |
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 1-2
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 3
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 4
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 5
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 6
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 7
►Klik hier voor het informatieboekje van groep 8
Schoolgids |
Met de zoekfunctie (het vergrootglas) dat linksboven in beeld komt, als u het pdf-bestand opent, kunt u eenvoudig zoeken in de gids. Vaak zult u eerst in de inhoudsopgave terechtkomen, maar door vervolgens op het grijze schermpje op "vorige" of "volgende" te klikken, komt u hopelijk te weten wat u zoekt.
► Klik hier voor de schoolgids 2024-2025
Schoolplan 2020-2024 |
► Klik hier voor het Schoolplan 2020-2024
Strategisch beleidsplan Delta-onderwijs 2020-2024 |
► Klik hier voor het Strategisch Beleidsplan van Delta-onderwijs 2020-2024
Extra ondersteuning |
Op 1 augustus 2014 is “Passend onderwijs” van start gegaan. De kern van passend onderwijs is dat de schoolbesturen zorgplicht hebben. Dat wil zeggen dat de school de leerling, die extra ondersteuning nodig heeft, een passende plek biedt of ervoor zorgt dat de leerling op een beter passende plek terecht komt. Om dat te bereiken werken de schoolbesturen in de regio samen in het RSV BREDA (Regionaal SamenwerkingsVerband). Doelstelling is om gezamenlijk een dekkend aanbod van onderwijsondersteuning in de regio te bieden, zodat alle leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken
Alle basisscholen bieden dezelfde basisondersteuning aan. Dit is een goede basiskwaliteit van het onderwijs inclusief lichte ondersteuning zoals begeleiding bij dyslexie en faalangst. Ook heeft iedere school in een ondersteuningsprofiel beschreven welke extra ondersteuning zij kan bieden en welke zaken in de komende periode nog ontwikkeld moeten worden. Er wordt zoveel mogelijk “thuisnabij”-onderwijs gerealiseerd. Er wordt niet meer gekeken naar wat een kind niet kan, maar naar kansen, mogelijkheden en oplossingen.
Binnen het samenwerkingsverband worden afspraken gemaakt over de inrichting van de zorg op groepsniveau, schoolniveau en bovenschools niveau. Op onze school zijn vier interne begeleiders (IB’s) werkzaam. Dit zijn Gwen van Dongen voor de voorschool en groep 1-2, Shanti Tak voor de groepen 3 en 5, Laura Evers voor groep 6 en 8 en Jeanne Schellekens voor de groepen 4 en 7.
Afhankelijk van de mate waarin ondersteuning nodig is, worden kinderen, in principe, in de groep opgevangen door hen aangepaste hulp te geven. De leerkracht stelt een (groeps)plan op. In de groepen 3 t/m 7 is er op meerdere dagdelen een extra leerkracht of een onderwijsassistent aanwezig om kinderen en de leerkrachten te ondersteunen. De leerkracht of onderwijsassistente kan dat in het eigen lokaal doen, of in een daarvoor bestemde ruimte.
Incidenteel worden kinderen uit de klas gehaald om buiten de klas met een ondersteuner te werken aan verrijking, herhaling of coaching.
► In hoofdstuk 5 van onze schoolgids leest u alles over extra ondersteuning.
Schoolondersteuningsprofiel |
Net als alle andere scholen, heeft onze school een ondersteuningsprofiel geschreven. De medezeggenschapsraad heeft met ons profiel ingestemd. Om tot een ondersteuningsprofiel te komen, hebben wij ons gehele onderwijsleerproces, in de breedste zin van het woord, geanalyseerd. Door deze analyse weten we of we voldoen aan het basisprofiel dat elke school nodig heeft om passend onderwijs te verlenen. Ondanks het feit dat we op veel gebieden goed scoren, blijven we ons onderwijsproces verbeteren.
Wij richten ons op het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Een leerkracht is een aantal uren per week beschikbaar om hoogbegaafden te begeleiden, en ook de leerkrachten van deze kinderen.
Daarnaast vinden wij ons ook deskundig in het begeleiden van (dove) kinderen met een cochleair implantaat.
► Klik hier voor het schoolondersteuningsprofiel
Leerlingvolgsysteem van Cito |
► Klik hier voor een folder over het leerlingvolgsysteem van Cito
Protocol leesproblemen en dyslexie |
► Klik hier voor het protocol leesproblemen en dyslexie
Kanjeraanpak |
O.b.s. Rubenshof is een kanjerschool. Alle leerkrachten hebben de licentie gehaald om volgens de kanjeraanpak de kinderen op sociaal-emotioneel te begeleiden en een goed pedagogisch klimaat te creëren, waarbij vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect de trefwoorden zijn. De aanpak wordt zowel preventief als curatief ingezet.
► Klik hier voor meer informatie over de kanjeraanpak
Anti-pestprocedure |
Een veilige school heeft niet alleen betrekking op de weg van huis naar school en een verantwoorde leeromgeving, maar houdt ook in dat er regels zijn om ongewenst gedrag zoals pesten en gepest worden te voorkomen, en daarom is op de Rubenshof een anti-pestprocedure van kracht. Aan het begin van het schooljaar besteden we extra aandacht aan het respectvol omgaan met elkaar. Heel belangrijk vinden wij, dat door alle betrokkenen (leerkrachten, leerlingen en ouders) ons “anti-pestprotocol” wordt ondertekend. De kinderen ontwikkelen samen met de leerkracht een eigen “anti-pestprotocol” dat een uitvloeisel is van het school-anti-pestprotocol.
Ook ouders hebben een rol in het tegengaan van pestgedrag. Wij vragen u bij aanmelding van uw kind ons anti-pestprotocol te ondertekenen.
► Klik hier voor het anti-pestprotocol
Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld |
► Klik hier voor de Meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld
Schoolgids |